مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
دکتر نوید توفیقی راد » درمان ها » سرطان سینه در مردان

سرطان سینه در مردان

بافت سینه هم در مردان و هم در زنان وجود دارد اما در زنان مقدار آن خیلی بیشتر می‌باشد. با وجود اینکه میزان بروز سرطان سینه در زنان خیلی بیشتر از مردان می‌باشد، اما سرطان سینه در مردان هم ممکن است ایجاد شود. به طور کلی سرطان سینه درمردان بیماری نادری است که تنها یک درصد سرطان‌های بدخیم در مردان را شامل می‌شود.

از هر 100 هزار مرد ممکن است یک نفر درگیر سرطان سینه شود. میزان بروز سرطان سینه در مردان بالای 50 سال بیشتر می‌باشد و با وجود افزایش سن جمعیت کشورهای مختلف، احتمالاً در آینده شاهد میزان بروز موارد بیشتری از سرطان سینه در مردان خواهیم بود.

سرطان سینه در مردان چه علائمی دارد؟

علائم سرطان سینه در مردان مشابه علائم سرطان سینه در خانم‌ها می‌باشد، برخی از علائم شایع این بیماری عبارتند از:

  • توده‌ی قابل لمس در بافت سینه
  • ضخیم شدن بافت سینه
  • گودی شدن پوست سینه در برخی مناطق
  • تغییر شکل سینه یا نوک سینه
  • ترشح از نوک پستان
  • احساس درد در برخی مناطق سینه
  • التهاب و تورم غدد لنفاوی در زیر بغل
علائم سرطان سینه در مردان

پیشگیری از سرطان سینه در مردان

هیچ روش یا برنامه‌ ای جهت جلوگیری از سرطان سینه مردان تاکنون ارائه نشده است. اما کارشناسان بهداشتی توصیه می‌کنند که در صورت بروز هر کدام از علائمی که پیشتر ذکر شد جهت بررسی‌های بیشتر به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

هرچند علائم ذکر شده ممکن است به علت بیماری دیگری به جز سرطان سینه ایجاد شده باشد، اما در صورت وجود سرطان سینه تشخیص آن در مراحل اولیه در بهبود سریعتر و جلوگیری از پیشرفت بیماری بسیار موثر خواهد بود.

علت سرطان سینه در مردان

عواملی که باعث افزایش احتمال ابتلاء مردان به سرطان سینه می‌شود:

  • بالا رفتن سن
  • سابقه خانوادگی

اگر در میان اقوام درجه یک خانواده شما (مرد یا زن) افرادی دچار سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات یا سرطان تخمدان بوده‌اند، احتمال بروز این بیماری در شما افزایش می‌یابد.

  • جهش ژنی

افرادی که دارای جهش ژن BRCA2&1 هستند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

  • بالا بودن میزان هورمون استروژن
  • اختلالات بیضه
  • سندرم کلاین فلتر (یک بیماری نادر ژنتیکی که مردان مبتلا به آن به جای یک کرموزوم X دارای دو کروموزوم X می‌باشند.)
  • سبک زندگی

برخی از عادت‌های روزمره در سبک زندگی افراد ممکن است بر وضعیت سلامتی آن‌ها تاثیرات نامطلوب بگذارد و در نهایت احتمال ایجاد برخی بیماری‌ها را در آن‌ها افزایش دهد.

 برخی از این موارد عبارتند از:

  • نوشیدن الکل
  • عدم فعالیت بدنی
  • رژیم غذایی ناسالم و افزایش وزن
علت سرطان سینه در مردان

تشخیص سرطان سینه در مردان

آزمایش‌هایی که جهت تشخیص سرطان سینه مردان به کار برده می‌شود مانند آزمایش‌های تشخیصی سرطان سینه در زنان می‌باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

بیشتر بخوانید:

بیماری پستان در جوان ها

درمان سرطان سینه در مردان

انتخاب نوع درمان با توجه به شدت بیماری و وسعت ناحیه‌ی درگیر سرطان بستگی دارد که برخی از انواع درمان عبارتند از:

  • روش جراحی

ماستکتومی یا برداشتن سینه توسط جراحی یکی از درمان‌های اصلی برای این بیماری می‌باشد. جراحی شامل برداشتن کل سینه از جمله نوک سینه می‌باشد و در اغلب موارد ماهیچه‌های زیرین سینه برداشته نمی‌شوند. اگر در تصاویری که پیش از جراحی تهیه شده است، غدد لنفاوی نیز درگیر سرطان شده باشند در هنگام جراحی غدد لنفاوی نیز در حین جراحی برداشته می‌شود.

در غیر این صورت اگر در تصاویر و اسکن‌های قبل از جراحی مورد مشکوکی وجود نداشته باشد، جراح از غدد لنفاوی در زیر بغل نزدیک به منطقه درگیر سرطان  چند  نمونه تهیه می‌کند تا برای بررسی دقیق به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شود.

  • پرتودرمانی

پرتودرمانی یا رادیوتراپی معمولاً پس از جراحی به منظور از بین بردن سلول‌های سرطانی باقیمانده انجام می‌شود.

  • شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروهایی جهت از بین بردن یا کند کردن رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در زمانی که سرطان به غدد لنفاوی نیز سرایت کرده باشد شیمی درمانی جزء اولویت‌های درمان می‌باشد.

  • هورمون درمانی

هورمون درمانی به منظور جلوگیری یا کاهش اثر استروژن می‌باشد. این درمان برای سرطان سینه با گیرنده‌های استروژن توصیه می‌شود و به طور معمول برای یک دوره درمانی 5 یا 10 ساله مصرف می‌شوند.

  • درمان هدفمند

جهت درمان انواع خاصی از سرطان سینه، علاوه بر داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی ممکن است داروهایی مانند هرسپتین نیز برای بیماران تجویز شود.

درمان سرطان سینه در مردان

برنامه غربالگری سرطان سینه در مردان

از آن‌جایی که این بیماری در مردان بسیار نادر می‌باشد بنابراین در نظر گرفتن برنامه های غربالگری برای آن‌ها قابل توجیح نمی‌باشد. همان‌طور که اشاره شد در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلاء به سرطان‌ سینه دارند توجه به علائم و نشانه‌های اولیه بیماری مهم می‌باشد تا تشخیص به موقع صورت بگیرد و درمان‌های موثر انجام شود.

دکتر نوید توفیقی راد

دکتر نوید توفیقی راد متخصص رادیولوژی و سونوگرافی دارای بورد تخصصی رادیولوژی-اینترونشن هستند و از دانشگاه UCSD امریکا، فلوشیپ فوق تخصصی نورورادیولوژی دارند. از خدمات ایشان می توان به رادیولوژی، انواع سونوگرافی،آنژیوگرافی، ماموگرافی، درمان تومورهای کبدی، درمان فیبروم رحم و سایز حوزه های مرتبط اشاره کرد. همچنین ایشان با تکیه بر جدید ترین تکنیک ها بهترین روش های درمانی را برای درمان واریس به کار می برند.
مقالات مرتبط
تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی

تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی

تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی در روش تصویربرداری  است که به صورت مجزا اما تکمیلی هستند که در معاینه سینه به کار می روند. ماموگرافی با استفاده از اشعه ایکس با...

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی در چیست؟

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی در چیست؟

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی در نقش آنها در حوزه تصویربرداری پزشکی نهفته است. رادیوگرافی عمدتا شامل گرفتن تصاویر پزشکی، به طور معمول با استفاده از تکنولوژی...

سونوگرافی داپلر رحم چیست؟

سونوگرافی داپلر رحم چیست؟

سونوگرافی داپلر رحم یک تکنیک تصویربرداری پیشرفته است که برای ارزیابی جریان خون در رحم استفاده می‌شود. در این روش، از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =