مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
دکتر نوید توفیقی راد » رادیولوژی » تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی در چیست؟

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی در چیست؟

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی در نقش آنها در حوزه تصویربرداری پزشکی نهفته است. رادیوگرافی عمدتا شامل گرفتن تصاویر پزشکی، به طور معمول با استفاده از تکنولوژی اشعه ایکس، توسط متخصصان آموزش دیده ای به نام رادیوگرافان می باشد. این تصاویر، که رادیوگرافی یا اشعه ایکس نامیده می شوند، به عنوان پایه ای برای تشخیص و برنامه ریزی درمان عمل می کنند. از سوی دیگر، رادیولوژی تفسیر و تحلیل تشخیصی این تصاویر را توسط پزشکان متخصص به نام رادیولوژیست در بر می گیرد.

 رادیولوژیست ها دارای آموزش گسترده در زمینه آناتومی، آسیب شناسی و تکنیک های تصویربرداری هستند که به آنها امکان می دهد تا بینش تخصصی در مورد تصاویر پزشکی برای کمک به تشخیص دقیق و مراقبت از بیمار ارائه دهند. در حالی که رادیوگرافی بر گرفتن تصویر تمرکز دارد، رادیولوژی عمیق تر به تفسیر و کاربرد بالینی این تصاویر می پردازد. این مقاله قصد دارد تا تفاوت بین رادیولوژی و رادیوگرافی را روشن کند.

تفاوت رادیوگرافی و رادیولوژی

رادیوگرافی: اساس تصویربرداری

رادیوگرافی، که اغلب به عنوان تصویربرداری تشخیصی شناخته می شود، به عنوان سنگ بنای تصویربرداری پزشکی عمل می کند. این روش شامل استفاده از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر از ساختارهای داخلی بدن است. فرایند نسبتاً ساده است: رادیوگراف، که به عنوان تکنسین اشعه ایکس نیز شناخته می شود، بیمار را به درستی قرار می دهد و پرتوهای اشعه ایکس را از طریق بدن به روی یک فیلم تخصصی یا آشکارساز دیجیتال هدایت می کند.

تصاویر حاصل شده، که رادیوگرافی نامیده می شوند، اطلاعات ارزشمندی در مورد شکستگی استخوان، دررفتگی مفاصل، اجسام خارجی و برخی از ناهنجاری های بافت نرم ارائه می دهند. رادیوگرافی در تشخیص بیماری هایی مانند ذات الریه، سل و انسداد دستگاه گوارش و غیره ضروری است.

نقش و مسئولیت های رادیوگراف

رادیوگرافان متخصصانی هستند که برای کار با تجهیزات اشعه ایکس به طور ایمن و کارآمد آموزش دیده اند. مسئولیت های آنها فراتر از تصویربرداری است؛ آنها باید اطمینان حاصل کنند که بیمار احساس راحتی داشته باشد، عملکرد تجهیزات را حفظ کنند و به پروتکل های ایمنی اشعه پایبند باشند. رادیوگرافان برای به دست آوردن تصاویر تشخیصی با کیفیت بالا، از نزدیک با رادیولوژیست ها، پزشکانی که در تفسیر تصاویر پزشکی تخصص دارند، همکاری می کنند.

در حالی که رادیوگرافان عمدتاً بر تصویربرداری اشعه ایکس تمرکز می کنند، تخصص آنها ممکن است شامل سایر روش ها مانند توموگرافی کامپیوتری (CT)، ماموگرافی و فلوروسکوپی نیز باشد. پیشرفت های مداوم در فناوری، توانایی های رادیوگرافان را گسترش داده و آنها را قادر ساخته است تا روش های تصویربرداری تخصصی تری را با دقت و صحت انجام دهند.

دکتر نوید توفیقی راد فوق تخصص نورورادیولوژی👇

انواع رادیوگرافی

رادیوگرافی عموما در دو نوع رادیوگرفی ساده و رادیوگرافی رنگی انجام می شود. رادیوگرافی ساده بسیار معمول تر است و برای انجام این تصویربرداری نیاز به آمادگی خاصی پیش از آن نیست. اکثرا برای تشخیص بیماری پزشکان رادیوگرافی ساده را تجویز می کنند. در روش رادیوگرافی رنگی با استفاده از مواد خوراکی یا تزریقی بررسی اعضای مختلف بدن مثل کلیه، معده، روده و … انجام می شود.

کاربرد رادیوگرافی

رادیوگرافی از روش های کاربردی تشخیص بیماری برای پزشکان است. در ادامه به چند مورد از کاربردهای رادیوگرافی اشاره خواهیم کرد:

✔ انجام تصویربرداری رنگی

✔ تصویربرداری با مواد کنتراست رنگی مری، معده، کلیه و …

✔ تصویربرداری ریه

✔ تصویربرداری ساده از شکم

✔ تصویربرداری سنگ کلیه

✔ بررسی شکستگی ها

رادیولوژی: تفسیر و فراتر از آن

برخلاف رادیوگرافی که شامل گرفتن تصاویر است، رادیولوژی تفسیر و تحلیل تشخیصی تصاویر پزشکی را در بر می گیرد. رادیولوژیست ها پزشکان متخصصی هستند که در زمینه رادیولوژی آموزش دیده اند و درک کاملی از آناتومی، آسیب شناسی و تکنیک های تصویربرداری دارند.

رادیولوژیست ها با ارائه تفسیرهای تخصصی از تصاویر پزشکی برای کمک به تشخیص، برنامه ریزی درمان و مراقبت از بیمار، نقش محوری در سلامتی بیمار ایفا می کنند. آنها با دقت رادیوگرافی ها، سی تی اسکن ها، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، سونوگرافی و تصاویر پزشکی هسته ای را برای شناسایی ناهنجاری ها، ارزیابی پیشرفت بیماری و نظارت بر اثربخشی درمان بررسی می کنند.

تفاوت رادیولوژی و رادیگرافی چیست

انواع رادیولوژی

رادیولوژی انواع روش های تصویربرداری را دربر می گیرد. در ادامه چند مورد از انواع رادیولوژی را آورده ایم:

✔ رادیولوژی باریوم سوآلو

✔ رادیولوژی سیالوگرافی

✔ رادیولوژی کلانژیوگرافی

✔ رادیولوژی فیستولوگرافی

کاربرد رادیولوژی

برای تشخیص بیماری یکی از بهترین روش ها برای ارزیابی و تشخیص روش درمان استفاده از تصویربرداری رادیولوژی است. کاربرد رادیولوژی در موارد زیر می باشد:

✅ رادیولوژی ریه

✅ عکس رنگی با کنتراست از مری، کلیه، معده و…

✅ تشخیص شکستگی ها

✅ لغزش مهره کمر یا ستون فقرات مثل اسپیدیلولیستزیس و آرتروز

✅ تغییرات در شکل ستون فقرات

✅ آسیب شناسی دردهای کمر و ستون فقرات

✅ بررسی شکم، مری، معده، روده، کلیه، لوزه سوم، سنگ کلیه و …

تفاوت رایج رادیولوژی و رادیوگرافی

تفاوت رایج رادیولوژی و رادیوگرافی

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی از پسوندهای انها مشخص است. رادیولوژی با پسوند ology به معنای مطالعه و رادیوگرافی با پسوند graphy به معنای تصویربرداری است. بنابراین با بررسی ساده این عبارات به کاربرد و تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی خواهم رسید. رادیولوژی برای تشخیص و بررسی مشکل و بیماری ها است در حالی که رادیوگرافی تنها به تصویربرداری رادیویی اشاره دارد.

از دیگر تفاوت های رادیولوژی و رادیوگرافی به تخصصی بودن هرکدام از این روش ها می باشد. رادیوگرافی یک تخصص نیست در حالی که رادیولوژی به عنوان یک تخصص جدا در نظر گرفته می شود که زیرشاخه هایی مثل اینترونشن رادیولوژی و … را شامل می شود. اما رادیولوژی و رادیوگرافی را نمی توان از یکدیگر جدا دانست. رادیولوژیست ها برای تشخیص و تهیه اسکن ها و تصاویر به رادیوگرافیست ها مراجعه می کنند بنابر این رادیولوژی و رادیوگرافی به یکدیگر مرتبط هستند.

نتیجه گیری

در نتیجه، رادیولوژی و رادیوگرافی دو جنبه به هم مرتبط از تصویربرداری پزشکی را نشان می دهند که هر کدام به طور منحصر به فرد در فرآیند تشخیص کمک می کنند. رادیوگرافی شامل گرفتن تصاویر پزشکی با استفاده از تکنولوژی اشعه ایکس است، در حالی که رادیولوژی تفسیر و تحلیل تشخیصی این تصاویر توسط پزشکان متخصص به نام رادیولوژیست را در بر می گیرد. درک تمایز بین رادیولوژی و رادیوگرافی برای متخصصان و بیماران به طور یکسان اهمیت دارد. 

سوالات متداول

آیا در رادیوگرافی و رادیولوژی تخصص های متفاوتی وجود دارد؟

در حالی که رادیوگرافی عمدتا بر تصویربرداری اشعه ایکس تمرکز دارد، رادیوگرافان ممکن است در سایر روش ها مانند توموگرافی کامپیوتری (CT)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، ماموگرافی و فلوروسکوپی تخصص داشته باشند. رادیولوژی شامل زیر تخصص های مختلفی مانند رادیولوژی اعصاب، رادیولوژی سیستم حرکتی، رادیولوژی قلب و عروق، رادیولوژی کودکان و رادیولوژی مداخله ای است که هر کدام به شرایط پزشکی خاص و تکنیک های تصویربرداری می پردازند.

فناوری چگونه بر شیوه های رادیوگرافی و رادیولوژی تأثیر می گذارد؟

پیشرفت های تکنولوژیکی به طور مداوم بر شیوه های رادیوگرافی و رادیولوژی تأثیر می گذارد و امکان توسعه تکنیک ها و تجهیزات تصویربرداری پیشرفته تر را فراهم می کند. نوآوری هایی مانند رادیوگرافی دیجیتال، تصویربرداری سه بعدی و هوش مصنوعی، کیفیت تصویر، دقت تشخیصی و کارایی را بهبود می بخشد و در نهایت منجر به بهبود مراقبت و نتایج بیمار در هر دو زمینه می شود.

رادیوگرافی چیست و چگونه انجام میشود؟

رادیوگرافی یا همان پرتونگاری یا عکس برداری یک روش تصویربرداری پزشکی بوسیله تابش اشعه ایکس X-ray می باشد.

رادیوگرافی رنگی در چه نواحی از بدن کاربرد دارد؟

در قسمت هایی از دستگاه گوارش مثل مری، روده کوچک، اثنی عشر، معده و … از روش رادیوگرافی رنگی استفاده می شود.

دکتر نوید توفیقی راد

دکتر نوید توفیقی راد متخصص رادیولوژی و سونوگرافی دارای بورد تخصصی رادیولوژی-اینترونشن هستند و از دانشگاه UCSD امریکا، فلوشیپ فوق تخصصی نورورادیولوژی دارند. از خدمات ایشان می توان به رادیولوژی، انواع سونوگرافی،آنژیوگرافی، ماموگرافی، درمان تومورهای کبدی، درمان فیبروم رحم و سایز حوزه های مرتبط اشاره کرد. همچنین ایشان با تکیه بر جدید ترین تکنیک ها بهترین روش های درمانی را برای درمان واریس به کار می برند.
مقالات مرتبط
تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی

تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی

تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی در روش تصویربرداری  است که به صورت مجزا اما تکمیلی هستند که در معاینه سینه به کار می روند. ماموگرافی با استفاده از اشعه ایکس با...

سونوگرافی داپلر رحم چیست؟

سونوگرافی داپلر رحم چیست؟

سونوگرافی داپلر رحم یک تکنیک تصویربرداری پیشرفته است که برای ارزیابی جریان خون در رحم استفاده می‌شود. در این روش، از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید...

انواع تصویربرداری های سینه 

انواع تصویربرداری های سینه 

انواع تصویربرداری های سینه وجود دارد که هر کدام دارای قدرت ها و کاربردهای خاص خود هستند. تصویربرداری با ماموگرافی، سونوگرافی، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 5 =