مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه
دکتر نوید توفیقی راد » سی تی اسکن » سی تی اسکن چه کاربردهایی دارد؟

سی تی اسکن چه کاربردهایی دارد؟

سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری Computed Tomography scan (CT scan)، یکی از روش های تصویربرداری تشخیصی می باشد که ترکیبی از اشعه X و فناوری رایانه برای تولید تصاویری از داخل بدن استفاده می کند. سی تی اسکن، می تواند تصاویر دقیقی را از هر قسمت از بدن از جمله استخوان ها، چربی، عضلات، اندام ها، رگ های خونی و … نمایش دهد. در سی تی اسکن، پرتو اشعه ایکس به صورت دایره ای در اطراف بدن حرکت می کند. این عمل باعث می شود نماهای مختلفی از یک ارگان یا ساختار و جزئیات بیشتری از آن ها ایجاد شود. اطلاعات اشعه ایکس به رایانه ای منتقل می شود و داده های اشعه ایکس تفسیر شده و آن ها را به صورت دو بعدی روی مانیتور نمایش می دهد. نرم افزار رایانه ای و فناوری جدید تصاویر سه بعدی را امکان پذیر می کند. در این مقاله، به بررسی سی تی اسکن و نحوه انجام آن، انواع، کاربرد ها، عوارض و … می پردازیم. چنانچه تمایل دارید در این زمینه اطلاعات جامعی بدست آورید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

سی تی اسکن چیست؟

سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری روش تصویربرداری پیشرفته ای است که از تجهیزات پیشرفته X-RAY استفاده می کند تا تصاویری از زوایای مختلف بدن ایجاد نماید. رایانه، اطلاعات دریافتی را برای نشان دادن مقطعی از بافت نرم بدن و سایر اندام ها پردازش می کند. تصویربرداری CT scan می تواند انواع مختلفی از بافت ها مانند استخوان، ریه، بافت های نرم و رگ های خونی را با وضوح زیاد نشان دهد که در آن ها از تجهیزات تخصصی و پزشکان خبره، برای ایجاد تصویر استفاده می شود. سی تی اسکن، ابزاری مفید و بسیار کاربردی برای کمک به تشخیص بهتر و درمان صحیح تر در علم پزشکی می باشد. این روش تصویربرداری، از اشعه ایکس و یک رایانه برای ایجاد تصاویر دقیق از قسمت های داخلی بدن استفاده می کند.

سی تی اسکن

کاربرد سی تی اسکن

سی تی اسکن، اغلب برای تشخیص بسیاری از سرطان ها مانند سرطان کبد، لوزالمعده و ریه می باشد.تصاویربدست آمده از سی تی اسکن، به پزشک اجازه می دهد تا از وجود و محل تومور، میزان تاثیر در بافت و اندازه آن مطلع شود و بر اساس آن تصمیم مناسبی برای پیشبرد درمان اتخاذ کند. سی تی اسکن، می تواند تومور، هر نوع تورم یا التهاب را در اندام های داخلی بدن نشان دهد.

از کاربردهای این روش تصویربرداری می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تشخیص بیماری: تشخیص عارضه هایی مانند آسیب دیدگی اندام های داخلی، مشکلات جریان خون، سکته مغزی و سرطان و آسیب به استخوان ها
  • تعیین شیوه درمان : سی تی اسکن می تواند به تعیین محل، اندازه، شکل تومور قبل از رادیوتراپی کمک کند، یا به پزشک اجازه دهد بیوپسی سوزنی را انجام دهد (برداشتن یک نمونه کوچک از بافت با استفاده از سوزن)
  • بررسی وضعیت و شرایط بیمار : بررسی اندازه تومورها در طول درمان و بعد از اتمام درمان

انواع سی تی اسکن

با توجه به نوع علائم مشاهده شده در بیمار، تصویربرداری سی تی اسکن در بخش های مختلف بدن او تجویز می گردد. انواع سی تی شامل سی تی اسکن از مغز، جریان خون و شریان ها، ریه، کلیه، سی تی اسکن بخش های مختلف داخلی بدن انسان، سی تی اسکن بافت های داخلی و … می باشد که روزانه در مراکز تصویربرداری پزشکی با تجویز پزشک انجام می شود.

سی تی اسکن چیست

نکات پیش از انجام سی تی اسکن

  • استفاده از این روش در سه ماهه اول بارداری تاثیر منفی بر مادر و جنین دارد باید پزشک رادیولوژیست را از باردار بودن خود مطلع کنید
  • اجسام فلزی را از خود جدا کنید. وجود فلز در ناحیه تصویربرداری کیفیت تصاویر را کاهش می دهد.
  • معمولا برای انجام سی تی اسکن بیمار باید به پشت دراز بکشد و یا در مواردی لازم است بیمار به پهلو و یا به شکم بخوابد.
  • تصویربرداری سی تی اسکن به هیچ وجه درد ندارد.
  • زمان انجام تصویربرداری سی تی اسکن کمتر از چند دقیقه طول می کشد
  • ممکن است بیمار توسط چند نوار به تخت ثابت شود تا در حالت بی حرکت و ثابت بر روی تخت باقی بماند
  • از لباس مخصوص برای محافظت از اشعه ایکس استفاده می شود

بهترین مرکز سی تی اسکن

انجام چکاپ های ماهیانه و سالیانه، یکی از روش های زندگی سالم می باشد. برای انجام این چکاپ ها مراجعه به پیشرفته ترین مراکز درمانی دارای به روز ترین دستگاه های سی تی اسکن از موارد ضروری و مهم می باشد زیرا افراد در مواقع بروز بیماری، تحت تجویز پزشک چکاپ هایی انجام می دهند که بهتر است این عمل، با کارایی بالا صورت بگیرد. از گذشته تا به امروز، شاهد به وجود آمدن بیماری های پیشرفته هستیم که بدن انسان را درگیر می کند و صدمه های جبران ناپذیری را به اندام های داخلی وارد می نماید. بنابراین وجود مراکز تصویربرداری از ضروریات زندگی در شهرهای کوچک و بزرگ است.

چنانچه به دنبال یک مرکز مجهز و با امکانات بالا برای سی تی اسکن هستید می توانید به مرکز تصویربرداری دکتر نوید توفیقی راد مراجعه نمایید. در این مرکز، انواع سی تی اسکن با دقت بالا و تجهیزات مدرن و به روز انجام می شود. در این مرکز می توانید از خدماتی مانند ام آر آی، رادیوگرافی، سونوگرافی داپلر، سنجش تراکم استخوان، ماموگرافی دیجیتال، بیوپسی استخوان بهره ببرید. این نوع تصویربرداری ها برای اکثر مراحل درمانی و جراحی های پزشکی مورد نیاز می باشد و این مراکز با دستگاه های پیشرفته و نوین از نقاط مختلف بدن عکسبرداری و یا تصویربرداری می کند.

عوارض سی تی اسکن

مقدار دوز تابش شده مورد استفاده در سی تی اسکن، اندک است. چنانچه مبتلا به بیماری خون هستید یا به راحتی مضطرب می شوید، قبل از انجام سی تی اسکن باید پزشک را مطلع نمایید. ممکن است قبل از انجام سی تی اسکن برای آرامش بیشتر یک آرامبخش برای شما تجویز شود. مراجعه به بهترین رادیولوژیست در تهران می تواند آرامش خاطر بیشتری را برای شما ایجاد کند.

سوالات متداول درباره سی تی اسکن

دکتر نوید توفیقی راد

دکتر نوید توفیقی راد متخصص رادیولوژی و سونوگرافی دارای بورد تخصصی رادیولوژی-اینترونشن هستند و از دانشگاه UCSD امریکا، فلوشیپ فوق تخصصی نورورادیولوژی دارند. از خدمات ایشان می توان به رادیولوژی، انواع سونوگرافی،آنژیوگرافی، ماموگرافی، درمان تومورهای کبدی، درمان فیبروم رحم و سایز حوزه های مرتبط اشاره کرد. همچنین ایشان با تکیه بر جدید ترین تکنیک ها بهترین روش های درمانی را برای درمان واریس به کار می برند.
مقالات مرتبط
تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی

تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی

تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی در روش تصویربرداری  است که به صورت مجزا اما تکمیلی هستند که در معاینه سینه به کار می روند. ماموگرافی با استفاده از اشعه ایکس با...

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی در چیست؟

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی در چیست؟

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی در نقش آنها در حوزه تصویربرداری پزشکی نهفته است. رادیوگرافی عمدتا شامل گرفتن تصاویر پزشکی، به طور معمول با استفاده از تکنولوژی...

سونوگرافی داپلر رحم چیست؟

سونوگرافی داپلر رحم چیست؟

سونوگرافی داپلر رحم یک تکنیک تصویربرداری پیشرفته است که برای ارزیابی جریان خون در رحم استفاده می‌شود. در این روش، از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =