دکتر نوید توفیقی راد » سونوگرافی » درمان فیبروم رحم تحت گاید سونوگرافی

درمان فیبروم رحم تحت گاید سونوگرافی

امروزه با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا مانند سونوگرافی و امواج فراصوت درمان فیبروم رحم بدون نیاز به عمل جراحی باز و با کمترین دوره نقاهت بعد از عمل جراحی و بدون خطر انجام می پذیرد.

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم رحمی یا میوما تومورهایی خوش خیم و غیر سرطانی هستند که بافت عروقی دارند و در عضلات رحم رشد می کنند. فیبروم ها می توانند سبب خونریزی های شدید و درد های لگنی شود و ممکن است روی باروری تاثیر بگذارند.

فیبروم رحم در 25 درصد از بانوان در سنین باروری مشاهده می شود.

علل فیبروم رحم

علل ایجاد فیبروم رحم

هورمون ها:

استروژن و پروژسترون، هورمون های تحریک کننده رشد دیواره رحم می باشند و در تقویت رشد فیبروم ها موثر هستند. این هورمون ها در طول چرخه قاعدگی، دیواره رحم را برای باروری آماده می کنند.

فیبروم ها،گیرنده های استروژن و پروژسترون بیشتری نسبت به سلول های طبیعی رحم دارند و به همین علت بعد از یائسگی کوچک می شوند.

اضافه وزن:

وجود فیبروم در رحم زنانی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر رویت می شود.

عوامل ژنتیکی:

فیبروم ها حاوی تغییراتی در ژن ها هستند که این تغییرات در سلول های طبیعی عضلات رحم وجود ندارد.

در صورت مبتلا بودن یک یا دو نسل قبل یک فرد به فیبروم رحمی، لازم است که آن فرد تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان قرار بگیرد.

نوع نژاد در ایجاد فیبروم تاثیر گذار می باشد. به عنوان مثال بانوانی که سیاه پوست هستند بیشتر در معرض ابتلا به فیبروم رحم قرار دارند.

تغذیه نامناسب:

یکی از مهم ترین علت هایی که باعث ایجاد فیبروم رحمی می شود، تغذیه نامناسب می باشد. خوردن الکل یا نوشیدنی های الکل دار، شیرینی جات، فست فود ها، نان های بدون سبوس و… روش های تغذیه ای نامناسب می باشند که می توانند منجر به تشکیل فیبروم رحمی شوند.

با داشتن سبک زندگی سالم و داشتن تغذیه مناسب و خوردن غذاهایی که غنی از ویتامین D می باشند مانند ماهی می توان به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به فیبروم را کاهش داد.

علائم فیبروم رحم

• کمرد درد یا پادرد
  • کم خونی
  • خونریزی شدید قاعدگی
  • درد یا فشار در ناحیه لگن
  • ایجاد مشکل در تخلیه مثانه
  • دوران قاعدگی بیش از یک هفته

انواع فیبروم رحم

فیبروم ها در داخل رحم، بر اساس مکانی که رشد پیدا می کنند دسته بندی می شوند.

• فیبروم زیر مخاطی Submucosal fibroids : فیبروم هایی که داخل حفره رحم رشد می کنند.
  • فیبروم داخل عضله رحم :Intramural fibroidsفیبروم هایی که در داخل عضله رحم رشد می کنند.
  • فیبروم خارج رحمی Pedunculated submucosal : فیبروم های زیر پوستی هستند که وارد خارج رحم می شوند.
فیبروم رحم

تشخیص فیبروم رحم

روش های مختلف تصویربرداری برای تشخیص فیبروم وجود دارد که عبارتند از :

• معاینه لگن
  • سونوگرافی دو بعدی
  • سونوگرافی سه بعدی
  • سی تی اسکن
  • MRI
  • هیستروسونوگرافی
  • هیستروسالپنگوگرافی

روش های درمان فیبروم رحم

امروزه روش هایی به وجود آمده است که از طریق آن ها می شود فیبروم رحم را درمان کرد.

این روش ها عبارتند از :

• سونوگرافی متمرکز شده
  • درمان دارویی
  • آمبولیزاسیون شریان رحمی
  • میومکتومی شکم
  • رادیوفرکوئنسی (فرسایش فرکانس رادیوئی)
  • میومکتومی هیستروسکوپی
  • میومکتومی لاپاراسکوپی

درمان فیبروم رحم تحت گاید سونوگرافی

جراحی سونوگرافی متمرکز:

جراحی اولتراسوند متمرکز (FUS)  Focused ultrasound surgery  یک روش درمانی بی خطر و غیر تهاجمی برای از بین بردن فیبروم های رحم است. بیمار داخل یک اسکنر MRI قرار می گیرد که مجهز به سونوگرافی می باشد. تصاویر ایجاد شده، محل دقیق فیبروم ها را به پزشک نشان می دهد. از طریق امواج صوتی (فراصوت) بافت فیبروم ها گرم می شود و از بین می رود.

تشخیص اینکه اولتراسوند متمرکز برای یک شخص در درمان فیبروم رحم مناسب است یا خیر به انجام  MRIاز ناحیه لگن احتیاج دارد.

جراحی سونوگرافی متمرکز چگونه انجام می شود؟

جراحی سونوگرافی متمرکز با استفاده از اسکنر MRI که مجهز به مبدل سونوگرافی ( مبدل اولتراسوند ) با انرژی بالا است، انجام می شود. با استفاده از تصاویر MRI، پزشک موقعیت دقیق فیبروم های رحمی و ساختارهای اطراف آن مانند روده و مثانه را مشاهده می کند. هنگامی که مانیتورهای MRI فیبروم را هدف گیری می کند مبدل اولتراسوند یا مبدل سونوگرافی نیز امواج صوتی را به فیبروم وارد می سازد.

به این ترتیب امواج فراصوت، بافت فیبروم گرم کرده و از بین می برد.

انجام جراحی سونوگرافی متمرکز معمولا در کلینیک های تخصصی و مطب های مجهز انجام می شود.

فیبروم رحم

جراحی سونوگرافی متمرکز چه زمانی توصیه نمی شود؟

• وجود یک فیبروم بزرگ یا چند فیبروم داخل رحم
  • وجود اسکار در زیر شکم بین مبدل و فیبرم
  • بهبود شانس بارداری در آینده

مزایای جراحی سونوگرافی متمرکز در درمان فیبروم

• جراحی سونوگرافی متمرکز بدون ایجاد برش برش و بصورت سرپایی انجام در مطب یا کلینیک انجام می شود.
  • علائم فیبروم رحم مانند درد و فشار در لگن و خونریزی را رفع می کند. این علائم باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای بیمار می شود.
  • این روش یک روش درمانی غیر تهاجمی می باشد.

پیشگیری از فیبروم رحم

روش های زیر از ابتلا به فیبروم رحم پیشگیری می کنند:
ورزش کردن
ورزش کردن یکی از روش هایی است که می تواند از ابتلا به فیبروم رحم پیشگیری کند. طبق تحقیقات انجام شده احتمال ابتلا به این بیماری در خانم هایی که ورزش می کنند بسیار کمتر است.
کاهش وزن
منشا بسیاری از بیماری ها اضافه وزن است. طبق تحقیقات یکی از علل ابتلا به فیبروم رحم داشتن اضافه وزن است بنابراین شما با کاهش وزن می توانید تا حد زیادی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.
داشتن رژیم غذایی سالم
تنها عوارض رژیم غذایی نامناسب اضافه وزن نیست بلکه تاثیرات بسیار زیادی بر سلامت انسان دارد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر می تواند از ابتلا به فیبروم رحم پیشگیری کند.

عوارض جراحی سونوگرافی متمرکز

• درد موقت پا به دلیل تحریک عصبی
  • احتمال ایجاد لخته های خون در پاها
  • سوزش پوست ناحیه شکم

سوالات متداول در مورد فیبروم رحم

دکتر نوید توفیقی راد

دکتر نوید توفیقی راد متخصص رادیولوژی و سونوگرافی دارای بورد تخصصی رادیولوژی-اینترونشن هستند و از دانشگاه UCSD امریکا، فلوشیپ فوق تخصصی نورورادیولوژی دارند. از خدمات ایشان می توان به رادیولوژی، انواع سونوگرافی،آنژیوگرافی، ماموگرافی، درمان تومورهای کبدی، درمان فیبروم رحم و سایز حوزه های مرتبط اشاره کرد. همچنین ایشان با تکیه بر جدید ترین تکنیک ها بهترین روش های درمانی را برای درمان واریس به کار می برند.
برچسب ها: